Δευτέρα 15 Ιανουαρίου 2018

ΓΡΑΦΗ ΚΑΙ ΔΥΣΓΡΑΦΙΑ

  Η Γραφή είναι μια σύνθετη δραστηριότητα κατά την οποία το άτομο χρειάζεται να έχει αναπτύξει πολλές δεξιότητες όπως : λεπτή κινητικότητα, οπτική διάκριση και μνήμη, οπτικοκινητικό συντονισμό , φωνολογική επίγνωση, ακουστική μνήμη, γραφοκινητικές δεξιότητες , προσανατολισμό , ανάκληση πληροφοριών, ορθή φορά γραφής και σύλληψη του εργαλείου γραφής , σειροθέτηση και χωροθέτηση.
 Με τη γραφή εκφράζεται η σκέψη και είναι το μέσο επικοινωνίας με γραπτά σύμβολα το οποίο συνήθως γίνεται πάνω σε χαρτί και έχει κάποιο προσωπικό ύφος και επιπρόσθετα είναι ο τρόπος με τον οποίο γράφεται ένα κείμενο. Ο τρόπος αυτός είναι μοναδικός για το κάθε άτομο.



Σύμφωνα με την Ελληνική Εταιρεία Δυσλεξίας 
η Δυσγραφία χαρακτηρίζεται από ελλειμματική επεξεργασία στη μετατροπή των ακουστικών και οπτικών ερεθισμάτων σε κινητική συμπεριφορά, από δυσκολία του ατόμου να παράγει αναγνώσιμη γραφή με το χέρι και μία γενική ασυνέπεια αναγνωστικού επιπέδου και γραφής (Caramazza et al., 1996, Ellis, 1993).


Πρόκειται για μία επίκτητη βλάβη του Κ.Ν.Σ και μπορεί να είναι επιφανειακή, φωνολογική, βαθιά και περιφερειακή. Πρόκειται για μία νευρολογική διαταραχή που χαρακτηρίζεται από δυσκολίες στη γραφή και δημιουργούνται παραμορφώσεις ή λάθη.


Στα παιδιά εμφανίζεται συνήθως όταν ξεκινούν  δραστηριότητες γραφής. Κάνουν γράμματα με λάθος μέγεθος ή και κατεύθυνση ή γράφουν λανθασμένες και με ορθογραφικά σφάλματα λέξεις παρά τις οδηγίες για το αντίθετο. Τα παιδιά με αυτή την διαταραχή πιθανά έχουν και άλλες δυσκολίες μαθησιακές αλλά συνήθως δεν έχουν κοινωνικές δυσκολίες (Friedmann, 2007, 2008).
Συμπτώματα δυσγραφίας: 
Ο μαθητής εμφανίζει δυσκολία με συγκεκριμένα γραφήματα της Ελληνικής αλφαβήτας:
  • Δεν θυμάται πως να γράψει μερικά γράμματα ή νούμερα.
  • Αλλοιώνει τα σχήματα των γραμμάτων ή νούμερων.
  • Όλη του η γραφή είναι αδέξια.
  • Έχει δυσκολία να αντιγράψει από το χειρόγραφο σε καλλιγραφική γραφή.
  • Κομματιάζει μερικά γράμματα ή νούμερα.
  • Έχει δυσκολίες να διακρίνει κεφαλαία και μικρά γράμματα.
  • Σημειώνει από πάνω προς τα κάτω γράφοντας μερικά γράμματα.
  • Χρησιμοποιεί αδέξιες καμπύλες που δεν υπάρχουν σε μερικά γράμματα.
  • Δυσκολία να αντιγράφει απλές φράσεις.
  • Δυσκολεύεται να αντιγράψει απλές γραμμές.
  • Δεν μπορεί να κάνει γωνίες.
  • Μπερδεύει κεφαλαία και μικρά.
  • Σύγχυση με κατευθύνσεις: --->           <---
  • Γράφει ορισμένα γράμματα, νούμερα ή φράσεις καθρεπτικά.
  • Δεν μπορεί να θυμηθεί να γράψει κάτι απέξω.
  • Η δουλειά του χειροτερεύει προς το τέλος του γραπτού του.
  • Έχει μεγάλη δυσκολία να μένει πάντα στη γραμμή.


Δευτερογενή συμπτώματα


  • Ηλικία διάγνωσης και έναρξης παρέμβασης (Miceli, 2006)
  • Δευτερογενή συμπτώματα (ΔΕΠ-Υ, παράλληλες δυσκολίες μνήμης, μάθησης, ικανότητας αυτοματοποίησης, νοητικό δυναμικό, αισθητηριακές δυσκολίες κλπ)
  • Συνεργασία με γονείς, εκπαιδευτικούς
  • Συναισθηματική σταθερότητα του παιδιού
  • Πληροφορίες για την Εργοθεραπευτική Παρέμβαση θα βρείτε :

    http://markellapolitaki.blogspot.gr/2014/12/blog-post_3.html

    http://markellapolitaki.blogspot.gr/2015/04/blog-post.html

    http://markellapolitaki.blogspot.gr/2015/01/blog-post_21.html



Caramazza A, Capasso R, and Miceli G. (1996). The role of the graphemic buffer in reading. Cognitive Neuropsychology, 13: 673-698.
Ellis AW. (1993). Reading, Writing and Dyslexia: A cognitive analysis. Hove, UK: Erlbaum.
Friedmann N and Lukov L. Developmental surface dyslexias (2008). Cortex, 44: 1146-1160.
Friedmann N and Rahamim E. Developmental letter position dyslexia (2207). Journal of Neuropsychology, 1: 201-236.
https://www.dyslexia.gr/index.php/learning-disabilities/dysgrafia


Πολιτάκη Μαρκέλλα Παιδιατρική Εργοθεραπεύτρια .

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου