Πέμπτη, 2 Μαρτίου 2017

ΠΡΟΚΑΛΕΙ Η ΕΠΑΝΑΦΟΙΤΗΣΗ ΨΥΧΟΛΟΓΙΚΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΣΤΟ ΠΑΙΔΙ;

Η επαναφοίτηση μπορεί να προκαλέσει ψυχολογικά προβλήματα στο παιδί;

 Αν το παιδί λάβει την κατάλληλη ενημέρωση με τον κατάλληλο τρόπο, η επαναφοίτηση δεν έχει αρνητικές επιπτώσεις στην ψυχολογία του. Έντονο ψυχολογικό στρες για το παιδί παρατηρείται όταν φοιτεί στην Α’ Δημοτικού και δεν έχει καλή σχολική ετοιμότητα. Τότε κατανοεί ότι δεν ανταποκρίνεται επαρκώς στις σχολικές του υποχρεώσεις ούτε στις προσδοκίες των γονιών του σχετικά με την σχολική του επίδοση. Αυτό με τη σειρά του μπορεί να οδηγήσει σε σχολική άρνηση, χαμηλή αυτοεκτίμηση, απείθαρχη συμπεριφορά, ψυχοσωματικές εκδηλώσεις και ακόμα σοβαρότερες ψυχολογικές συνέπειες.

 Σύμφωνα με την κυρία Κωνσταντίνα Γκόλτσιου, παιδίατρο - αναπτυξιολόγο, «η “σχολική ετοιμότητα” ορίζεται όχι μόνον από το νοητικό επίπεδο του παιδιού, αλλά και από τη συναισθηματική ωριμότητα, τις κοινωνικές δεξιότητες, την ωριμότητα του λόγου, της αδρής και λεπτής κίνησης, η οποία φθάνει σε ικανοποιητικό βαθμό για τα περισσότερα παιδιά από την ηλικία έναρξης φοίτησης στο σχολείο. Τέτοιο θέμα εμφανίζεται συνήθως σε παιδιά που είναι γεννημένα προς το τέλος του χρόνου, πρόωρα ή με αναπτυξιακές δυσκολίες. Οταν οι γονείς ή η δασκάλα διαπιστώσουν ότι το παιδί τους δεν αναπτύσσεται όπως τα άλλα παιδιά σε κινητικότητα, λόγο, κοινωνική επαφή, οπτικοκινητικό συντονισμό, αντίληψη ή κρίση, συνιστάται πλήρης αναπτυξιολογικός έλεγχος, δίνονται κατευθυντήριες οδηγίες και το παιδί τίθεται υπό αναπτυξιακή παρακολούθηση.
 Σε ό,τι αφορά τον ιδανικό χρόνο αξιολόγησης της σχολικής ετοιμότητας, ισχύει η αρχή «όσο πιο νωρίς, τόσο πιο καλά». Ιδανικά, γίνεται στις αρχές, έτσι ώστε να δοθεί χρόνος για να καλύψει το παιδί τις όποιες ανάγκες, μέσω παρέμβασης και να υπάρχει παρακολούθηση. Το ζητούμενο είναι όχι μόνο να είμαστε βέβαιοι ότι το κάθε παιδί είναι έτοιμο αναπτυξιακά να μεταβεί στο Δημοτικό, αλλά και από το προνήπιο στο νήπιο. Να τονιστεί πως μία βεβιασμένη ένταξη στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση θα μπορούσε να δημιουργήσει μαθησιακά κενά, ψυχολογικά προβλήματα, συναισθήματα απόρριψης, άγχους, κατάθλιψης και ενδεχομένως αντιδραστική, αντικοινωνική και παραβατική συμπεριφορά με επακόλουθο την περιθωριοποίηση στο απώτερο μέλλον».
Έχει παρατηρηθεί σε παιδιά στα οποία συστήθηκε επανάληψη της τάξης του νηπιαγωγείου και δεν πραγματοποιήθηκε να επανέρχονται με δυσκολίες φοίτησης στην Α' Τάξη όπως :
- μεγάλη διάρκεια ολοκλήρωσης της μελέτης τους
- γνωστικά κενά και δυσκολία να τα αναπληρώσουν
- δυσκολία στη γραφή ,δυσανάγνωστα γράμματα ( αν είχε εντοπιστεί γραφοκινητική αδεξιότητα ή δυσκολίες στη λεπτή κινητικότητα ) με αποτέλεσμα να αρνούνται να γράψουν
- δυσκολία στην ανάγνωση και συνεπώς κατανόηση των κειμένων
- δυσκολία στην ορθογραφία 
- καθρεπτισμοί αριθμών ή γραμμάτων
- δυσκολία να παραμείνουν στη θέση τους και να ακολουθήσουν τους κανόνες στη τάξη
 Οι δυσκολίες που παρουσιάζουν είναι ανάλογες των ελλείψεων που είχαν εντοπιστεί κατά τη φοίτηση τους στο νηπιαγωγείο  και οι βασικότερες απο αυτές είναι :
- Γραφοκινητικές δυσκολίες
- Γνωστικές ελλείψεις 
- Δυσκολία στο χρονικό προσανατολισμό
- Ανώριμη πλευρίωση
- Αισθητικοκινητικές διαταραχές
- Δυσκολία στη τήρηση κανόνων και οριοθέτησης
- Διάσπαση
- Αυξημένη κίνηση θέσεως
- Συναισθηματική ανωριμότητα
- Δυσκολία στη διάκριση δεξιού - αριστερού
- Δυσκολίες στην οπτική μνήμη και διάκριση
- Δυσκολία στην ακουστική μνήμη
http://markellapolitaki.blogspot.gr/2016/06/blog-post.html
ΠΟΛΙΤΑΚΗ ΜΑΡΚΕΛΛΑ ΠΑΙΔΙΑΤΡΙΚΗ  ΕΡΓΟΘΕΡΑΠΕΥΤΡΙΑ
Το άρθρο γράφτηκε στα πλαίσια πρακτικής άσκησης σε συνεργασία με την ΑΡΓΥΡΩ ΦΟΥΣΤΕΡΗ ΠΡΟΠΤΥΧΙΑΚΗ ΕΡΓΟΘΕΡΑΠΕΥΤΡΙΑ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου