Κυριακή 5 Μαρτίου 2017

ΦΥΣΙΟΛΟΓΙΚΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΠΑΙΔΙΟΥ ΑΠΟ 1 ΕΩΣ 2 ΕΤΩΝ

Φυσιολογική ανάπτυξη παιδιού από 1 έως 2 χρονών:

Στην αδρή κινητικότητα:
  • σε ηλικία 13 μηνών περπατάει χωρίς υποστήριξη
  • το ασταθές περπάτημα του παιδιού γίνεται όλο και πιο συντονισμένο
  • κατεβαίνει σκάλες (μπουσουλώντας)
  • κάθεται ανακούρκουδα
  • χρησιμοποιεί κουνιστά παιχνίδια (άλογο)
  • μπορεί να ρίξει την μπάλα κρατώντας την ισορροπία του (18 μηνών)
  • πηδάει με τα δύο πόδια (18 μηνών)
  • κάθεται μόνο του σε καρέκλα (18 μηνών)
  • τραβάει παιχνίδια με ένα σκοινί όταν περπατάει.
Στην λεπτή κινητικότητα:
  • 1ος έτους χτίζει πύργο με τρία ξύλινα τουβλάκια
  • πιάνει το μολύβι παλαμιαία και κάνει γραμμές (15-16 μηνών)
  • μεταχειρίζεται μολύβι και χαρτί (18 μηνών)
  • 2 χρονών ανοίγει πόρτες και περνάει μεγάλες χάντρες σε κλωστή.
Στη γνωστική ανάπτυξη:
  • από 12 μέχρι 18 μηνών βρίσκεται το παιδί στις Τριτογενείς ανακυκλωτικές αντιδράσεις σύμφωνα με τον Piaget
  • το παιδί χρησιμοποιεί τη μέθοδο δοκιμής και σφάλματος (πειραματισμού) για να λύσει διάφορα προβλήματα
  • ερευνά επίμονα τα αντικείμενα ώστε να πετύχει το ζητούμενο αποτέλεσμα
  • χρησιμοποιεί αντικείμενα και εργαλεία για να φτάσει στο στόχο του
  • όταν έχει παρακολουθήσει ένα γεγονός το θυμάται και μπορεί να το μιμηθεί
  • υπάρχει η αρχή της κατηγοριοποίησης με βάση το σχήμα, τη λειτουργία ή τη δράση των αντικειμένων
  • από 18 μηνών μέχρι 2 χρονών, σύμφωνα με τον Piaget, βρίσκεται στο στάδιο επινόησης νέων μέσων με εσωτερικούς νοητικούς συνδυασμούς αισθησιοκινητικών σχημάτων
  • αρχίζει να χρησιμοποιεί νοητικές εικόνες (υπολογίζει κάτι χωρίς να το κάνει σε πράξη)
  • καταλαβαίνει τη σχέση μεταξύ εικόνων σε βιβλία και αντικειμένων
  • αρχίζει να χρησιμοποιεί παιχνίδια φαντασίας
  • θέλει να ξέρει το «γιατί» για τα πάντα.
Στη γλωσσική ανάπτυξη:
  • 18 μηνών, το παιδί αρχίζει να χρησιμοποιεί δύο λέξεις μαζί και έχει αρχίσει να αναπτύσσει τον ήχο της ενήλικης ομιλίας, τόνους, χροιά κ.λπ.
  • 21-24 μηνών συνδυάζει δύο-τρεις λέξεις αυθόρμητα για να σχηματίσει φράση
Στο παιχνίδι:
  • χρησιμοποιεί τούβλα, χάντρες, παζλ, παιχνίδια με νερό και άμμο, παιχνίδια που απαιτεί να βάλει ένα αντικείμενο μέσα σε ένα άλλο
  • από 15 μηνών αρχίζει να πιάνει το μολύβι
  • στην αρχή δεν υπάρχει ενδιαφέρον για τις γραμμές, αλλά σιγά-σιγά κάνει προσπάθεια να σχηματίσει ανθρώπους και γεωμετρικά σχήματα
  • παίζει με πλαστελίνη, δακτυλομπογιές, πηλό
  • του αρέσει να κοιτάζει βιβλία, να του διαβάζουν παραμύθια, να βλέπει παιδικά προγράμματα στην τηλεόραση.
Στις Δραστηριότητες Καθημερινής Ζωής (Δ.Κ.Ζ.):
  • μπορεί να βγάλει μόνο του τα παπούτσια του (15 μηνών)
  • μπορεί να φάει μόνο του, να σηκώσει το φλιτζάνι του, να πιεί και να κατεβάσει το φλιτζάνι (15 μηνών)
  • έλεγχος σφιγκτήρων, ειδοποιεί τη μητέρα όταν θέλει να ουρήσει, συνήθως είναι στεγνό την ημέρα (18 μηνών)
  • βγάζει γάντια και κάλτσες και ανοίγει το φερμουάρ (18 μηνών)
  • καταφέρνει να τρώει καλά με το κουτάλι (18 μηνών) .



  • Βιβλιογραφία : Σηφάκη, Μ. (2002). Τομέας κινητικότητας: τυπική ανάπτυξη στασικού ελέγχου. Εργοθεραπεία σε παιδιά και εφήβους με νευρομυϊκές διαταραχές: διδακτικές σημειώσεις. ΑθήναΣηφάκη, Μ. (1998). Δραστηριότητες Καθημερινής Ζωής ΙΙ: διδακτικές σημειώσεις. Αθήνα IllingworthR.S. (1984). Ορόσημα ανάπτυξης. Βασική ανιχνευτική εξέταση: 0-4 χρονών (3η έκδοση). Αθήνα: Επιστημονικές Εκδόσεις Γρηγόρης Κ. Παρισιανός.                                                                                                                                 Το άρθρο γράφτηκε στα πλαίσια πρακτικής άσκησης  και εποπτείας 
  • Φουστέρη Αργυρώ Προπτυχιακή Φοιτήτρια Εργοθεραπείας 
  • Πολιτάκη Μαρκέλλα Παιδιατρική Εργοθεραπεύτρια.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου