Πέμπτη 10 Απριλίου 2014

ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ ΣΤΗΝ ΗΛΙΚΙΑ ΤΩΝ 3-4 ΕΤΩΝ ΚΑΙ 4-5 ΕΤΩΝ.

3-4 Ετών
Κοινωνικές/Συναισθηματικές Δεξιότητες 
  • Συμμετέχει σε παιχνίδι με άλλα παιδιά, αρχίζει να αλληλεπιδρά
  • Μοιράζεται τα παιχνίδια του, περιμένει τη σειρά του (με βοήθεια)
  • Αρχίζει το δραματικό παιχνίδι, παίζει ρόλους
  • Μιλά στο τηλέφωνο με οικεία πρόσωπα
Γνωστικές Δεξιότητες 
  • Αναγνωρίζει και ταυτίζει έξι χρώματα
  • Ονομάζει τουλάχιστον ένα χρώμα
  • Ζωγραφίζει μερικώς αναγνωρίσιμη εικόνα, που βγάζει νόημα για το παιδί (αν όχι για τον ενήλικα), ονομάζει και εξηγεί τη ζωγραφιά του
  • Ξέρει την ηλικία του
  • Ξέρει το επίθετο του και την οδό που μένει
  • Η προσοχή του έχει μικρή διάρκεια και διασπάται εύκολα, μαθαίνει μέσω της παρατήρησης και μίμησης ενηλίκων και μέσω της καθοδήγησης
  • Κατανοεί τη χρησιμότητα αντικειμένων και την κατηγοριοποίηση τους
  • Καταλαβαίνει έννοιες όπως «χθες», «καλοκαίρι», «απόψε»
  • Αρχίζει να αντιλαμβάνεται το παρελθόν και το παρόν
  • Ακολουθεί βασικούς κανόνες σε απλά ομαδικά παιχνίδια (π.χ. κυνηγητό)
 Δεξιότητες Λόγου και Ομιλίας
  • Κατανοεί και χρησιμοποιεί τον πληθυντικό
  • Μπορεί να πει μια ιστορία χρησιμοποιώντας απλές προτάσεις
  • Οι προτάσεις του μπορεί να αποτελούνται από 3-5 λέξεις
  • Κατανοεί και ακολουθεί σύνθετες οδηγίες
  • Κάνει ερωτήσεις τύπου «γιατί;» και «πώς;»
  • Παράγει ομιλία που είναι κατανοητή κατά 90%
  • Έχει λεξιλόγιο 1000 λέξεων
4-5 Ετών
Κοινωνικές/Συναισθηματικές Δεξιότητες 
  • Παίζει και αλληλεπιδρά άνετα με τα άλλα παιδιά
  • Το δραματικό παιχνίδι πλησιάζει περισσότερο την πραγματικότητα, δίνεται έμφαση στη λεπτομέρεια, στον χώρο και στον χρόνο
  • Μεταμφιέζεται
  • Δείχνει ενδιαφέρον στην εξερεύνηση των διαφορών των δύο φύλων
  • Διατυπώνει συναισθήματα (π.χ. «θύμωσα»)
  • Αρέσκεται να συμμετέχει σε συζητήσεις ενηλίκων
Γνωστικές Δεξιότητες 
  • Δείχνει και ονομάζει 4-6 χρώματα
  • Αναγνωρίζει το τρίγωνο, τον κύκλο και το τετράγωνο
  • Γνωρίζει και ονομάζει χωρικές έννοιες όπως «από πάνω», «πίσω», «μακριά», «κοντά»
  • Ταυτίζει εικόνες γνώριμων αντικειμένων
  • Κατανοεί την έννοια του αντίθετου
  • Ζωγραφίζει άνθρωπο με 2-6 αναγνωρίσιμα χαρακτηριστικά, όπως κεφάλι, χέρια και πόδια
  • Ζωγραφίζει, ονομάζει και περιγράφει αναγνωρίσιμες εικόνες
  • Μετράει ως το 5
  • Ξέρει την πόλη και την οδό του σπιτιού του
  • Έχει μεγαλύτερη διάρκεια προσοχής, μαθαίνει μέσω της παρατήρησης και της εξερεύνησης, η προσοχή του διασπάται εύκολα
  • Οι χρονικές έννοιες διευρύνονται, μπορεί να μιλήσει για χθες ή την προηγούμενη εβδομάδα, για το σήμερα και για το τι θα γίνει αύριο
  • Κατανοεί έννοιες όπως «το πρωί», «μετά», «το μεσημέρι»
Δεξιότητες Λόγου και Ομιλίας
  • Οι προτάσεις του αποτελούνται από 5-6 λέξεις
  • Αντιλαμβάνεται σύνθετες προτάσεις
  • Κάποια γράμματα όπως το /σ/ , /ρ/ πιθανόν να μην προφέρονται καθαρά
  • Χρησιμοποιεί σωστά τον ενεστώτα και τον αόριστο
  • Χρησιμοποιεί λέξεις όπως «νομίζω» ή «ελπίζω»
  • Κάνει πολλές ερωτήσεις, ρωτά «ποιος;» και «γιατί;»
  • Έχει λεξιλόγιο περίπου 1500 λέξεων
  • Εκφράζεται χρησιμοποιώντας λόγο κατανοητό από όλους

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου